Informatikai fejlesztések

Az informatikai fejlesztések, csak úgy mint a többi projektelem, a módszertani modulban megfogalmazott hét tematika mentén zajlottak. Minden régi és új platform fejlesztése a két fő projektcélt (belső megerősítés és a társadalom felé irányuló népszerűsítés) szolgálták.

A projekt keretében elvégzett informatikai fejlesztések fő célja a magyar cserkészet, mint szervezet, valamint a cserkészeink digitális transzformációban való részvételének erősítése, digitális eszközeink minőségének fejlesztése volt.

A folyamat során fejlesztés valósult meg az alábbi területeken:

Az informatikai fejlesztéseket a minőségibb, hatékonyabb szövetségi munkához, a jobb, profibb cserkészvezetői munkához és a gyorsabb, egyszerűbb irodai működéshez történő hozzájárulás vágya vezérelte.

A XXI. században, a digitális korban nagyon fontos és alapvető elvárás egy olyan szervezet részéről, mint a Magyar Cserkészszövetség, hogy tevékenysége az online térben is látható legyen. Képesek legyünk mind a külső érdeklődők, mind a belső tagságunk számára üzeneteinket megfogalmazni és a megfelelő módon eljuttatni. A különböző szövetségi területek (kommunikáció, vezetőképzés, küldöttgyűlés, csapatnyilvántartások, módszertani támogatás) igényeinek kiszolgálása érdekében többféle online felületet működtet az MCSSZ, amelyek külső és belső megújítása, továbbfejlesztése is fontos célkitűzése volt a projektnek.

Informatikai fejlesztések

▶ Ez a felület egy olyan összetett weboldal (cserkesz.hu), amely egyrészt egy általános tudásbázist tartalmaz a cserkészetről az oldalra látogatók számára, másrészt tájékozódási pontot biztosít minden érdeklődő cserkésznek, harmadrészt támpontot nyújt a vezetőknek is nem csupán a vezetéshez, de a szervezet működésével kapcsolatban is. Itt megtalálható minden olyan kiadvány, amely a cserkészmunkát segíti, legyen az nevelési kézikönyv, vagy gyermekvédelmi oktatóanyag, esetleg táborozási plakát. Ezen felül minden szükséges dokumentum és segédlet, amelyek a szervezeti működéshez szükségesek.

A portál komplex jogosultságkezelő rendszerrel, tartalommenedzsment struktúrával (CMS) valamint adminisztrátori felülettel rendelkezik, amely lehetővé teszi tartalmak, oldalak, aloldalak könnyű, gyors kezelését, testreszabhatóságát, alakítását. A portálon szinte bármely szövetségi terület kaphat saját megjelenési oldalakat, aloldalakat (pl.: szakágak). A portálrendszer fejlesztésénél a kor igényeinek megfelelően fontos szempont volt a letisztult design és a reszponzív megjelenés is hangsúlyt kapott.


A cserkesz.hu számára tematikus aloldalakat is fejlesztettünk ki, ezek mind valamilyen konkrét témában kapcsolódnak cserkészetünkhöz:
▶ Gyermekvédelem: gyermekvedelem.cserkesz.hu
▶ Csapatalapítás: cserkesz.hu/kapcsolat/csapatalapitas
▶ Tanulj otthon! Online képzések és programok: tanuljotthon.cserkesz.hu
▶ Toborzás: cserkeszleszek.hu
▶ Mentorhálózat: sites.google.com/mcssz.hu/csapatmentorok

▶ Az EVOK (Egységes Vezetőképzési Online Központ) jelenleg egy szabad forráskódú, nemzetközi közösség által fejlesztett, az E-learning rendszerek között népszerű, ún. MOODLE keretrendszerre épülő, a mozgalmi vezetőképzést támogató online tréningközpont. A továbbfejlesztés célja a jelenlegi MOODLE rendszer megtartása (a fenntarthatóság érdekében) mellett annak verzió frissítése, illetve az tagnyilvántartóhoz kapcsolódó interfész megvalósítása volt. Ezáltal a rendszerbe történő regisztráció, belépési folyamat a tagnyilvántartó által ellenőrizhetővé vált, a folyamat hatékonyabb és gyorsabb lett, ezáltal is támogatva az MCSSZ informatikai rendszereinek integrációját, egységes kezelésének lehetőségét.

▶ A peldaul.hu lényegében egy cserkészethez kötődő digitális könyvtár, amely a projekt keretében kívül-belül megújult. Az adattartalmának fejlesztése mellett a technológiai továbbfejlesztése is megtörtént. Az alábbi modulokat alakítottunk ki: módszertár, játéktár, ötlettár, (amely magában foglalja a tábortűzi játékokat, dalokat, népdalokat, irodalmakat és cserkész grafikákat) valamint a gyűjtemények. Az oldalt a csapatmentorok által összegyűjtött tartalmak, és egyes szakágak elkészült módszertani anyagainak feltöltésével indítottuk el. Minden ECSET-felhasználói  belépéssel rendelkező cserkész szerkesztője lehet az oldal tartalmának, hiszen a portál hosszútávon a tudásmegosztásra épít. A cél az, hogy mindig friss, használható módszertani tudástár álljon a cserkészvezetők és más érdeklődők rendelkezésére, ezért a hosszú távú működés biztosítására közös gondolkodás indult az országos elnökség és a vezetőképzések felelősei között.

A portál célja, hogy az ún. közösségi tudásmegosztás megvalósuljon és napi szintű segítség legyen tagságunk, vezetőink számára. A portál jogosultsági kapcsolatban áll a tagnyilvántartó rendszerünkkel (ECSET), egyszerűsítve ezáltal az azonosítási folyamatot.

Az alkalmazás lehetőséget kínál arra, hogy ún. gyűjteményekbe lehessen szervezni a tartalmakat. Ezáltal a vezetőknek lehetőségevan egymás között megosztani különböző szempontból összeválogatott módszertanokat, akár a kedvenceinket, akár egy-egy programra összeállított listákat. Ezzel a funkcióval van lehetősége a szövetségi szintnek is ún. központi gyűjteményeket ajánlani a tagság számára (pl.: Mustármag lelki nevelési módszertanok központi gyűjteménye).

▶ Tagnyilvántartó rendszerünk továbbfejlesztésének keretében, az ECSET számos új funkcióval bővült, valamint életre hívásra került az ún. Cybercserkész szakág. A Cybercserkészek szakági tevékenységük keretében a szövetség informatikai fejlesztéseiben vesznek részt. Többek között a táborhelykereső funkció, valamint képzésekkel kapcsolatos több fejlesztés is ennek az újonnan, a projekt fejlesztéseinek köszönhetően létrejött szakágnak az érdeme.

Az ECSET fejlesztések során modern szoftverarchitektúra kialakítása történt, melynek keretében az alkalmazás ún. konténerizálása is megvalósult Docker alapokon, valamint modern CD/CI folyamat teszi gördülékenyebbé az egyes élesítési lépéseket. Ezzel a megoldással a programozás iránt érdeklődő cserkészek, cybercserkészek könnyedén tudnak felépíteni saját fejlesztői környezetet, és ezáltal egyszerűbben tudnak bekapcsolódni a fejlesztési folyamatokba. A szoftver biztonságosabban működik, és a módosításokat, továbbfejlesztéseket, változásokat, hibajavításokat könnyebben tudjuk élesíteni.

Kialakítottuk a fejlesztési lépéseket lekövető fejlesztői, teszt és demo környezeteket, valamint az üzemeltetéshez szükséges biztonsági mentéseket. Mindezen felül elérhető az ECSET applikáció Android okostelefonokra, mely letölthető Google Play-ből. A tagnyilvántartó rendszerünk továbbfejlesztése eredményeképpen, a felület a mozgalom működéséhez nélkülözhetetlen testületi munkák eredményes támogatója is lett. Szabályzataink lehetővé teszik, hogy távszavazás útján is letegyék voksukat a mozgalom megválasztott testületi képviselői, ez által gyors, hitelesített, fenntartható rendszert működtethetünk. A koronavírus járvány okozta kényszerű bezártság méginkább megerősítette ennek a fejlesztésnek a fontosságát és legitimitását.


▶ Az eDemokrácia modul (demokracia.cserkesz.hu) segítségével online országos küldöttgyűlés tartása is lehetővé vált több ízben is a járvány és a projekt időszaka alatt. Az eDemokrácia modul megalkotása költség- és időhatékonysági szempontból kiemelkedő jelentőségű volt. Nagy előnye, hogy erősíti a belső kommunikáció átláthatóságát és hitelességét. A modul támogatja a kezdeményezések fórumszerű megvitatását azonosított módon, így a mozgalom reakció képessége a 21. század kihívásaira korszerű módon áll rendelkezésre.

Az alkalmazáson keresztül mind országos, mind kerületi küldöttgyűléseket és egyéb szabadon paraméterezhető testületek üléseit lehet lebonyolítani elektronikus formában. Az alkalmazás authentikációs kapcsolatban áll az ECSET rendszerrel, megkönnyítve a felhasználók számára a belépési folyamatot. A rendszer támogatja az ülés nélküli döntéshozást, valamint azt a fajta döntéshozást is amikor a helyszínen rövid idő áll rendelkezésre a szavazásra, és ezt minden szavazásra jogosult tag megteheti a mobiltelefonjáról bejelentkezve. Az alkalmazás egy igazán XXI. századi, digitalizált, innovatív döntéshozási formát kíván meghonosítani a szövetség életében.

▶ A szövetségi szolgáltatások keretében kialakításra került az Adományportál elnevezésű adományozói oldal, (adomany.cserkesz.hu) melynek segítségével akár szövetségi, akár kerületi szintű adománygyűjtő kampányokat lehet lefolytatni. Az alkalmazás adminisztrátori felülete kapcsolatban áll az ECSET rendszerrel. Az adománygyűjtő portálra modern e-fizetési (Barion) rendszer került kialakításra, megkönnyítve ezzel a leendő adományozóknak a felajánlott támogatás eljuttatását a szövetséghez. Az adománygyűjtő portálon keresztül a projekt folyamán több sikeres kampányt is le tudtunk bonyolítani.

▶ Az ODOO elnevezésű szervezetfejlesztést támogató integrált vállalatirányítási rendszer (ERP) konfigurálása és paraméterezése valósult meg a projekt időszaka alatt. Kialakítottunk és telepítettünk egymodern vállalatirányítási rendszert, amely képes a szervezeti, irodai működést hatékonyabbá tenni a HR folyamatoktól kezdve, a pénzügyi adatok vezetésén át, a beszerzési eljárásaink nyomon követéséig.

Kialakított modulok:

  • CRM
  • Naptár modul
  • HR - munkavállalók nyilvántartás
  • Belső kérdőívek
  • Szabadságkivételek kezelése
  • Sales
  • Pénzügy: nyilvántartások, számlázás, bérszámfejtés integrálása
  • Beszerzés: beszerzési folyamatok nyilvántartása, eljárások lebonyolítása
  • E-mail marketing, Odoo - MailChimp integráció
  • Odoo nyilvános portálkészítő alkalmazás
  • Kapcsolatok, hírlevelek: szervezet működése során elért szolgáltatók, partnerek elérhetőségeit tartalmazó valamint körlevelek küldésére alkalmas modul
  • Programszervezés

„Az ECSET nagyon király! Könnyen használható, menő és hasznos funkciók vannak benne, és sokat segít a parancsnoki munkában.”